SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Wed Jun 11, 2008 3:40 am

Bah kepada sesiapa yg dah berkeluarga? apa macam menurut anda?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Wed Jun 11, 2008 5:37 am

Klu pasal anak ni susah mo cakap kan.. Besanya kita akan membesarkan anak seperti mana kita dibesarkan ..mcm turun temurun baitu kan .. Tapi klu sia .. sia kasi anak2 sia choice.. maksudnya they can choose either one but they cannot "not to choose". Contohnya Klu masa makan sia tanya , mama masak nasi & mee ... so kamu mau makan apa? either one misti pilih ndak buli ndak pilih ... so they will learn the responsibility to choose what they want and learn the consequences of their choices ...

Lagi satu zaman sekarang bukan anak saja yg dengar cakap mamabapa .. sekarang mamabapa pun mo dengar cakap anak .. so banyakkan conversation with ur kids ...

Apa macam angkol Bush ...okie ka ko rasa? hehe :pig: :pig:
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Fri Jun 13, 2008 5:31 pm

kalau saya, saya akan buat jadual yang benefitnya lebih kepada kesihatan (mungkin kena rujuk panduan kesihatan). Saya tak akan bagi choice ikut suka mereka kerana budak2 punya suka ini perlu di kawal. Saya akan buat jadual yang anak-anak perlu terima bahawa itu merupakan satu perkara yg baik kerana piawainya dari kesihatan. makanan yg kurang daging seperti mana saya di besarkan dgn cara itu juga.

saya pastikan agar peraturan itu di ikuti kecuali dalam kes2 tertentu kerana berkaitan alergi, tiada selera sebab demam dan sebagainya.

sebagai bapa maka ini adalah satu bentuk disiplin dan kepimpinan yg harus di terapkan sejak dari kecil.

Apa kata pula ttg pengurusan masa untuk kanak-kanak?
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sat Jun 14, 2008 8:06 pm

Saya setuju dengan apa yang hot_mama dan bushido katakan di atas.

Kanak-kanak bolehlah kita ibaratkan sehelai kain putih yang masih bersih. Jika kita corakkan menjadi hitam, maka hitamlah kain tersebut. Sebaliknya jika kita corakkan menjadi berwarna-warni yang menarik, maka menariklah kelihatan kain tersebut. Begitu juga jika kita kekalkan dan jaga warna putih tersebut, maka akan kekal putih kain tersebut. Perumpamaan ini boleh disamakan dengan kanak-kanak kita. 'Children learn what they live'.
Back to top Go down
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sat Jun 14, 2008 9:31 pm

Klu pasal alergi ni susah mo cakap ... sekarang ni dlm 10 budak mungkin 2 saja budak yg ndak alergi... Mungkin juga pasal pemakanan mama sewaktu pregnant kan ... :pig:
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jun 16, 2008 2:03 pm

Dalam beberapa hal saya tetap amalkan cara "keperdulian" dalam bentuk tradisi. seorang ibu yg baru bersalin ada banyak amalan tertentu yg sering di kaitkan dengan menjaga kestabilan bayi dan isteri.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
karasumbang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 243
Age : 28
Location : kiki
Job/hobbies : tiakaraja
Points : 40
Registration date : 2008-07-07

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sun Jul 13, 2008 2:50 am

bushido wrote:
Bah kepada sesiapa yg dah berkeluarga? apa macam menurut anda?

Saya pula berpendapat bahawa kanak-kanak ini wajib dibiasakan bertanggunjawab dan rajin berusaha dari kecil lagi secara mental dan fizikal. Namun begitu, mereka perlu bersosial supaya tidak buta bermasyarakat.

Semasa saya di U dulu, seorang lecturer analysis saya memberi nasihat kepada kami supaya mengambil ( memakan ) gingko biloba iaitu sejenis tablet ekstrak daripada herba Cina yang bercampur ginseng untuk membantu melancarkan peredaran darah termasuk perdaran darah ke otak.
Back to top Go down
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 14, 2008 5:00 pm

bushido wrote:
Dalam beberapa hal saya tetap amalkan cara "keperdulian" dalam bentuk tradisi. seorang ibu yg baru bersalin ada banyak amalan tertentu yg sering di kaitkan dengan menjaga kestabilan bayi dan isteri.

Apa maksud "keperdulian" tu bush?

( Mana sudah perginya bushido ni, lama beliau tidak menghantar post di sini ).
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sun Jul 20, 2008 5:32 pm

tahan.tukul wrote:
bushido wrote:
Dalam beberapa hal saya tetap amalkan cara "keperdulian" dalam bentuk tradisi. seorang ibu yg baru bersalin ada banyak amalan tertentu yg sering di kaitkan dengan menjaga kestabilan bayi dan isteri.

Apa maksud "keperdulian" tu bush?

( Mana sudah perginya bushido ni, lama beliau tidak menghantar post di sini ).

keperdulian tu kunu ialah kalau isteri mengandung tidak boleh di kasi tengok movie yang ganas, yang lucah dan hanya sikap-sikap yang baik saja. Suami tak boleh mabuk2 masa anak dalam kandungan dan isteri selalu kena sayang-sayang. Dan banyak lagilah.

Menurut tradisi dgn cara itu anak dalam kandungan mudah di didik apabila lahir. Malah dari segi makanan dan kerja2 yang di buat pun tidak di boleh di bebankan.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sun Jul 20, 2008 6:34 pm

bushido wrote:
tahan.tukul wrote:
bushido wrote:
Dalam beberapa hal saya tetap amalkan cara "keperdulian" dalam bentuk tradisi. seorang ibu yg baru bersalin ada banyak amalan tertentu yg sering di kaitkan dengan menjaga kestabilan bayi dan isteri.

Apa maksud "keperdulian" tu bush?

( Mana sudah perginya bushido ni, lama beliau tidak menghantar post di sini ).

keperdulian tu kunu ialah kalau isteri mengandung tidak boleh di kasi tengok movie yang ganas, yang lucah dan hanya sikap-sikap yang baik saja. Suami tak boleh mabuk2 masa anak dalam kandungan dan isteri selalu kena sayang-sayang. Dan banyak lagilah.

Menurut tradisi dgn cara itu anak dalam kandungan mudah di didik apabila lahir. Malah dari segi makanan dan kerja2 yang di buat pun tidak di boleh di bebankan.

Jangan bagi anak makan makanan yang diperolehi dari sumber yang haram...sebab makanan itu akan menjadi darah daging yng mmbesar dlm diri anak tersebut. kalau dari sumber yg baik, baik lah anak itu, begitu juga sebaliknya. bak kata orang putih " You are what you eat"...
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 4:55 pm

BBmonkey wrote:
bushido wrote:
tahan.tukul wrote:
bushido wrote:
Dalam beberapa hal saya tetap amalkan cara "keperdulian" dalam bentuk tradisi. seorang ibu yg baru bersalin ada banyak amalan tertentu yg sering di kaitkan dengan menjaga kestabilan bayi dan isteri.

Apa maksud "keperdulian" tu bush?

( Mana sudah perginya bushido ni, lama beliau tidak menghantar post di sini ).

keperdulian tu kunu ialah kalau isteri mengandung tidak boleh di kasi tengok movie yang ganas, yang lucah dan hanya sikap-sikap yang baik saja. Suami tak boleh mabuk2 masa anak dalam kandungan dan isteri selalu kena sayang-sayang. Dan banyak lagilah.

Menurut tradisi dgn cara itu anak dalam kandungan mudah di didik apabila lahir. Malah dari segi makanan dan kerja2 yang di buat pun tidak di boleh di bebankan.

Jangan bagi anak makan makanan yang diperolehi dari sumber yang haram...sebab makanan itu akan menjadi darah daging yng mmbesar dlm diri anak tersebut. kalau dari sumber yg baik, baik lah anak itu, begitu juga sebaliknya. bak kata orang putih " You are what you eat"...

otopot no kopio gia ni cakapan mu ini BB
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 5:02 pm

hehehehe... Cool
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 5:57 pm

lebih baik sayur tak di goreng berbanding makanan di goreng tapi hasil dari wang haram
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 6:01 pm

bushido wrote:
lebih baik sayur tak di goreng berbanding makanan di goreng tapi hasil dari wang haram


Hah? sayur digoreng? Shocked Bukan ditumis kah?.....

pokok pangkal , kalau sudah haram tu, hindarkan saja..bukan susah..dari kita juga tu.
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 7:03 pm

kalau makan hasil haram takut nanti anak tu pun haram he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 21, 2008 7:07 pm

bushido wrote:
kalau makan hasil haram takut nanti anak tu pun haram he he


makan hasil haram, nda apa kalau teda anak..sendiri tanggung..tapi kalau ada anak, kesian tu anak, peribadi dia jadi tdak elok..tapi paling baik jangan buat anak haram...anak haram lagi kesian...sebab tu status dia pegang smpai mati.
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sat Jul 26, 2008 1:04 pm

Anak haram susah di kesan sekarang ni... mau kena cek DNA baru tau anak haram atau tidak...

Tetapi kalau Anak Seram senang di kenal pasti.. entah ada kaitan kali anak haram dan anak seram ni...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Sat Jul 26, 2008 5:32 pm

bushido wrote:
Anak haram susah di kesan sekarang ni... mau kena cek DNA baru tau anak haram atau tidak...

Tetapi kalau Anak Seram senang di kenal pasti.. entah ada kaitan kali anak haram dan anak seram ni...

Bagaimana membezakan anak haram dengan bukan anak haram melalui pemeriksaan DNA bushido?
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Mon Jul 28, 2008 4:39 pm

aku pun tidak tau boss.. he he.. anak haram ini mana satu ahh?
kesnya yang suami lain tetapi anaknya adalah lelaki lain kah?
anak haram lah itu kan?

Apapun kalau anak dah lahir dia sebenarnya bukan anak haram sebab tak ada dosa bayi yang lahir sedemikian.

Rasanya ANAK HARAM ini adalah pti-pti yang lahir tanpa pengenalan.. uinah kasihannya... anak seram jadinya.
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Pakbelalang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 247
Age : 107
Location : sabah
Job/hobbies : kuli
Points : -12
Registration date : 2008-08-09

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Fri Aug 15, 2008 2:07 pm

Pak B..kasih jadi anak anak pak B..sebagai kawan..ada masa kita sabagai orang tua perlu jadi kawan kepada anak anak kita..ada masa kita jadi cigu durang..ajar durang berdisiplin,hormat ibubapa,hormat orang tua..ada masa kita jadi doktor..bantu durang kalau sakit..ada masa kita jadi inspektor polis..soal siasat aktiviti durang..ada masa kita jadi perunding motivasi..dangar masalah durang...ada masa kita jadi penonton..perhatikan saja perilaku durang..kalau rasa rasa tingkah laku durang ada yang tia kana..tegur durang dengan cara yang baik..ini sia punya komen saja..hihihi Very Happy
Back to top Go down
http://www.google.com
TonduYutung
Senior SBF
Senior SBF


Female
Number of posts : 312
Age : 107
Location : Sabah
Job/hobbies : sleep....
Points : -9
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Wed Aug 20, 2008 9:12 am

Pakbelalang wrote:
Pak B..kasih jadi anak anak pak B..sebagai kawan..ada masa kita sabagai orang tua perlu jadi kawan kepada anak anak kita..ada masa kita jadi cigu durang..ajar durang berdisiplin,hormat ibubapa,hormat orang tua..ada masa kita jadi doktor..bantu durang kalau sakit..ada masa kita jadi inspektor polis..soal siasat aktiviti durang..ada masa kita jadi perunding motivasi..dangar masalah durang...ada masa kita jadi penonton..perhatikan saja perilaku durang..kalau rasa rasa tingkah laku durang ada yang tia kana..tegur durang dengan cara yang baik..ini sia punya komen saja..hihihi Very Happy
sa slu sukung bah kalo c pak B yg sakap.... Razz Razz Razz
Back to top Go down
TonduYutung
Senior SBF
Senior SBF


Female
Number of posts : 312
Age : 107
Location : Sabah
Job/hobbies : sleep....
Points : -9
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Cara Mendidik Anak   Wed Aug 20, 2008 9:16 am

Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.

6 ) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.

7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.

8 ) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.

9) Kurang melahirkan kasih sayang.

10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.

11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.

12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.

13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.

14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.

15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.

16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.

17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.

18 ) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.

19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.

20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.

21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.

22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.

23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.

24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.

25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.

26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.

27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.

28 ) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.

29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.
30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.

31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.

32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.

33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.

34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.

36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.

37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.

38 ) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.

39) Tidak tegas mendidik anak-anak.

40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.


Teknik mengajar anak MENGHORMATI and mengeratkan hubungan ibu bapanya

1. Jika si ibu marahkan anak, bapa DILARANG backing anak semasa anak itu dimarahi. Begitulah sebaliknya. Jika tidak, anak akan hilang rasa hormat terhadap ibu/bapa yg memarahi. Anak mencontohi apa yg diajar/dididik oleh ibu bapanya. Apabila berlaku percanggahan arahan/undang2, anak akan menjadi keliru arahan/undang2 siapakah yg patut dipatuhi. Si ibu atau si bapa. Apabila berlaku pertentangan pendapat yg terang2 ditunjukkan ibu bapa ke atas anak ketika dimarahi, ia telah menjatuhkan MARUAH dan MARTABAT org yg memarahi (ibu/bapa). Anak hilang rasa hormat dan merasakan perbuatan nakal mereka adalah betul belaka kerana ada yg backing.

2. Bapa DILARANG menengking/mengherdik/bertengkar dgn Ibu di hadapan anak2. Begitulah sebaliknya. Anak mencontohi tindak tanduk ibu bapa. Satu rutin putaran kehidupan akan kembali dilakukan oleh anak ke atas ibu yg sering ditengking oleh bapa di hadapan anak2.

3. Sentiasa masak utk anak dan ajak anak sama2 masak/makan, makanan hasil tangan ibu ini dapat mengeratkan hubungan rohani anak dan ibu.

4. Ibu bapa MESTI makan bersama anak-anak
Back to top Go down
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Wed Aug 20, 2008 4:43 pm

TonduYutung wrote:
Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.

6 ) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.

7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.

8 ) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.

9) Kurang melahirkan kasih sayang.

10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.

11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.

12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.

13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.

14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.

15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.

16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.

17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.

18 ) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.

19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.

20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.

21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.

22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.

23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.

24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.

25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.

26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.

27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.

28 ) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.

29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.
30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.

31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.

32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.

33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.

34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.

36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.

37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.

38 ) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.

39) Tidak tegas mendidik anak-anak.

40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.


Teknik mengajar anak MENGHORMATI and mengeratkan hubungan ibu bapanya

1. Jika si ibu marahkan anak, bapa DILARANG backing anak semasa anak itu dimarahi. Begitulah sebaliknya. Jika tidak, anak akan hilang rasa hormat terhadap ibu/bapa yg memarahi. Anak mencontohi apa yg diajar/dididik oleh ibu bapanya. Apabila berlaku percanggahan arahan/undang2, anak akan menjadi keliru arahan/undang2 siapakah yg patut dipatuhi. Si ibu atau si bapa. Apabila berlaku pertentangan pendapat yg terang2 ditunjukkan ibu bapa ke atas anak ketika dimarahi, ia telah menjatuhkan MARUAH dan MARTABAT org yg memarahi (ibu/bapa). Anak hilang rasa hormat dan merasakan perbuatan nakal mereka adalah betul belaka kerana ada yg backing.

2. Bapa DILARANG menengking/mengherdik/bertengkar dgn Ibu di hadapan anak2. Begitulah sebaliknya. Anak mencontohi tindak tanduk ibu bapa. Satu rutin putaran kehidupan akan kembali dilakukan oleh anak ke atas ibu yg sering ditengking oleh bapa di hadapan anak2.

3. Sentiasa masak utk anak dan ajak anak sama2 masak/makan, makanan hasil tangan ibu ini dapat mengeratkan hubungan rohani anak dan ibu.

4. Ibu bapa MESTI makan bersama anak-anak

Berguna tip-tip yang dikongsi ini. Saya juga meminati Dr Hassan Ali ni dan telah membeli beberapa bukunya.
Back to top Go down
TonduYutung
Senior SBF
Senior SBF


Female
Number of posts : 312
Age : 107
Location : Sabah
Job/hobbies : sleep....
Points : -9
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Thu Aug 21, 2008 3:32 am

bukan sinang plk kan mo mendidik anak..... time kecik2 sa ni guntingal.... fening ibubapa sa kali jaga sa time tu Razz Razz Razz
Back to top Go down
osmangbinladeng
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 318
Points : -9
Registration date : 2008-05-02

PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Thu Aug 21, 2008 4:08 am

TonduYutung wrote:
bukan sinang plk kan mo mendidik anak..... time kecik2 sa ni guntingal.... fening ibubapa sa kali jaga sa time tu Razz Razz Razz
sy ada cara tersendiri bah tundu...kalu ko mau anak ko indak mau merokok time umur 6 tahun ko kasih dia isap itu rokok..sampai dia batuk-batuk masuk ICU..na...jara sudah dia mau merokok tu...begitu jgk dengan syabu..ko ampai jak depan dia ko tulung dia bakar..sampai dia Kick..terus terjun longkang..masuk lagi ICU..bah begitu jak lah...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan   Today at 6:54 am

Back to top Go down
 
Bagaimana merancang mendidik anak cara berkesan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» 400 Bad Request - Request Header Or Cookie Too Large
» Whicon places new homes on the jamaican market
» Andrea Bocelli
» How to edit a .bbtheme file

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Education-
Jump to: