SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Sun Mar 29, 2009 9:34 am

Biasanya jika seseorang dilanda stres, berbagai cara akan dibuat untung mengatasi masalah tersebut dan tidak kurang juga mereka yang tak kisah tentang stres.

Sekiranya anda dilanda stres, apa langkah yang anda lakukan untuk mengatasi stres tersebut?

Mari kita kongsi pengalaman tentang cara mengatasi stres.

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
karasumbang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 243
Age : 28
Location : kiki
Job/hobbies : tiakaraja
Points : 40
Registration date : 2008-07-07

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Tue Mar 31, 2009 12:40 am

Saya mempunyai seorang kawan yang apabila dia stres, dia mempunyai kebiasaan yang memakan makanan yang banyak. Bila saya tanya mengapa begitu, dia kata ini adalah satu cara dia menghilangkan stres. Boleh-boleh juga cara ini kan?
Back to top Go down
pinsan
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 68
Age : 45
Location : Sabah
Job/hobbies : Reading.
Points : 12
Registration date : 2008-11-22

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Sat Apr 04, 2009 7:50 am

karasumbang wrote:
Saya mempunyai seorang kawan yang apabila dia stres, dia mempunyai kebiasaan yang memakan makanan yang banyak. Bila saya tanya mengapa begitu, dia kata ini adalah satu cara dia menghilangkan stres. Boleh-boleh juga cara ini kan?

mungkin itulah sebabnya..orang cakap gemuk ni banyak masalah..kalau dulu2 kita cakap gemuk ni sihat bagaimana pun pada hari ini istilah tersebut sudag tidak digunakan sudah..
Back to top Go down
http://pitasonline.net
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Sun Apr 05, 2009 4:24 pm

pinsan wrote:
karasumbang wrote:
Saya mempunyai seorang kawan yang apabila dia stres, dia mempunyai kebiasaan yang memakan makanan yang banyak. Bila saya tanya mengapa begitu, dia kata ini adalah satu cara dia menghilangkan stres. Boleh-boleh juga cara ini kan?

mungkin itulah sebabnya..orang cakap gemuk ni banyak masalah..kalau dulu2 kita cakap gemuk ni sihat bagaimana pun pada hari ini istilah tersebut sudag tidak digunakan sudah..

Ya, kegemukan atau obesity ni memang merupakan satu masalah yang akan menyebabkan seseorang tersebut menghadapi pelbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, lemabh jantung dll.

Saya teringat kepada mendiang penyanyi Elvis Presley yang semasa akhir hayatnya beliau dikatakan menghadapi masalah kegemukan dan lemah jantung dan sebenarnya beliau ini menghadapi stres akibat daripada kegagalan rumah tangganya.
Back to top Go down
alphawaves
SBF Mentor
SBF Mentor


Male
Number of posts : 938
Age : 56
Location : sanaa bah..
Job/hobbies : joomla! addict..
Points : 5
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Tue Apr 07, 2009 1:43 pm

Kadang2 kalau mengikut saya..apabila saya saya menghadapi masalah atau tekanan saya banyak menghabiskan masa utk duduk berseorangan..

dan sekiranya moood saya baik pula saya akan bawa utk bermeditasi..dan membayangkan apa2 saja yang boleh membuatkan saya tenang, bahagia dan gembira..

Contohnya saya akan membayangkan diri saya berada di satu pulau..angin bertiup penuh segar..kicauan burung2..iskkk susah mau cakap ttg hal itu.. Very Happy
Back to top Go down
http://asiamistik.forumotion.com
theRYaaND
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 23
Age : 34
Location : Sikalang duduk PJ..
Job/hobbies : susah mau cakap
Points : 25
Registration date : 2009-04-07

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Tue Apr 07, 2009 9:24 pm

Kalau saya stress, saya akan cuba untuk bertenang terlebih dahulu dengan cara mendekatkan diri sama Tuhan...

Lepas tu dengar muzik yang bersesuain dengan mood ketika tu... supaya tumpuan terpesong dari penyebab stress.. Kadang2 bila kita dengar lagu ni kita akan rasa macam terangkat.. secara tidak langsung membuatkan kita terhibur...

Ada lagi satu cara... tapi ni jarang saya amalkan kecuali kalau stress berat.. saya akan meluahkan semua perasaan saya kepada orang yang terdekat atau di ruangan Forum untuk meminta pendapat... (saya ni pemalu juga urangnya)...
Back to top Go down
http://Cakapsabah.Net
bennius
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 20
Age : 26
Location : tambunan
Job/hobbies : unknwn
Points : 20
Registration date : 2009-05-30

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Sat May 30, 2009 5:00 am

kadang2 boleh juga bh kasi ilang stess klu p aramai tiii... lol!
tapi jangan over dos..hehehe
klu sudah adalaan, itu namanya logop...hahaha
Back to top Go down
http://www.tagged.com/benilu90
lintahsabah
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 3
Age : 44
Location : Putatan Sabah
Job/hobbies : Pembekal Lintah Sabah
Points : 3
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Sun May 31, 2009 7:25 pm

Hai, disini saya memperkenalkan satu Rawatan Stress yang sangat efektif..Ramai rakan2 kita telah mendapat manfaatnya dan berpuas hati dengan kesan rawatan ini..Tidak perlu makan / minum apa2 ubat...cuma perlu menderma sedikit darah kotor kepada haiwan yang comel tapi menggelikan ini..iaitu tidak lain tidak bukan " LINTAH" !! Ya LINTAH...Rawatan Bekam Lintah amatlah Popular sekarang ini..ia boleh membantu manusia yang mengalami macam2 penyakit...siapa sokong? tak perlu sokong kerana WHO pun telah mengiktirafkan Rawatan lintah ini..sila lihat [ Hubungi admin untuk sebarang iklan - SBF Admin http://sabah.forumotion.com/msg.forum?mode=post&u=1]

Terima Kasih!!
Back to top Go down
http://lintahsabah.blogspot.com
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 6:00 am

lintahsabah wrote:
Hai, disini saya memperkenalkan satu Rawatan Stress yang sangat efektif..Ramai rakan2 kita telah mendapat manfaatnya dan berpuas hati dengan kesan rawatan ini..Tidak perlu makan / minum apa2 ubat...cuma perlu menderma sedikit darah kotor kepada haiwan yang comel tapi menggelikan ini..iaitu tidak lain tidak bukan " LINTAH" !! Ya LINTAH...Rawatan Bekam Lintah amatlah Popular sekarang ini..ia boleh membantu manusia yang mengalami macam2 penyakit...siapa sokong? tak perlu sokong kerana WHO pun telah mengiktirafkan Rawatan lintah ini..sila lihat [ Hubungi admin untuk sebarang iklan - SBF Admin http://sabah.forumotion.com/msg.forum?mode=post&u=1]

Terima Kasih!!

Hai lintahsabah...saya mau tahu bah...apa perkaitan sedutan darah oleh lintah tersebut dengan pengurangan stres terhadap si pesakit?

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
bennius
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 20
Age : 26
Location : tambunan
Job/hobbies : unknwn
Points : 20
Registration date : 2009-05-30

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 6:28 am

mungkin klu stress ni kan menyebabkan tekanan darah tinggi...
jadi kasi isap 2 lintah supaya tekanan darah dapat dikurangkan...
tapi lintah nie, isap darah kotor ja kan....???
jadi baik untuk kesihatan juga...sebab darah kotor dapat dikurangkan...
bagi pendapat syalah, darah ktor nie lah yang buat tekanan darah tinggi (tinggi darah),sebab darah kotor nie yg menyebapkan salur darah tersumbat...jadi peredaran darah tidakk lancar sudah...bila tida lancar, tekanan darah tinggi berlakulah...

macam 2 hos atau paip juga kalu tersumbat, malatup atau bocor tu paip sbp berlaku tekanan yg tinggi dlm paip/hos itu...

jadi, lebih kurang macam 2 lah...hehe...

ringkasnya; Lintah isap darah kotor-peredaran darah lancar-salur darah tda tesumbat-tiada tekan tinggi berlaku...

begitu lah kali 2 kan?...hahaha lol!
Back to top Go down
http://www.tagged.com/benilu90
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 6:34 am

Tentang sistem peredaran darah ini...cuba kita tengok klip video ini:

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
bennius
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 20
Age : 26
Location : tambunan
Job/hobbies : unknwn
Points : 20
Registration date : 2009-05-30

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 7:01 am

Borneo wrote:
Tentang sistem peredaran darah ini...cuba kita tengok klip video ini:

yang salur darah kicil2 lah yg tesumbat klu ada darah kotor...klu sdah sumbat, apalagi, kna strok bah...kebanyakan kes kna strok pun sbp pecah salur darah..
Back to top Go down
http://www.tagged.com/benilu90
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 7:19 am

Ini pula arteries yang tersumbat yang menyebabkan tekanan darah tinggi:

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
lintahsabah
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 3
Age : 44
Location : Putatan Sabah
Job/hobbies : Pembekal Lintah Sabah
Points : 3
Registration date : 2009-05-31

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Mon Jun 08, 2009 4:35 pm

Borneo wrote:
lintahsabah wrote:
Hai, disini saya memperkenalkan satu Rawatan Stress yang sangat efektif..Ramai rakan2 kita telah mendapat manfaatnya dan berpuas hati dengan kesan rawatan ini..Tidak perlu makan / minum apa2 ubat...cuma perlu menderma sedikit darah kotor kepada haiwan yang comel tapi menggelikan ini..iaitu tidak lain tidak bukan " LINTAH" !! Ya LINTAH...Rawatan Bekam Lintah amatlah Popular sekarang ini..ia boleh membantu manusia yang mengalami macam2 penyakit...siapa sokong? tak perlu sokong kerana WHO pun telah mengiktirafkan Rawatan lintah ini..sila lihat [ Hubungi admin untuk sebarang iklan - SBF Admin http://sabah.forumotion.com/msg.forum?mode=post&u=1]

Terima Kasih!!

Hai lintahsabah...saya mau tahu bah...apa perkaitan sedutan darah oleh lintah tersebut dengan pengurangan stres terhadap si pesakit?

Hai Bennius dan Borneo...

Pendapat kamu ada sedikit kebenaran tetapi untuk menjawap soalan ini dengan lebih tepat adalah: Air liur Lintah mengandungi Hirudin, Fungsi hirudin adalah mencairkan darah ( Kental atau Beku ) semasa lintah menghisap darah kotor ia akan membebaskan air liurnya kedalam tubuh kita, apabila darah kita dah cair maka lebih mudah untuk lintah menghisap kerana darah akan mengalir lancar..selain Hirudin, air liurnya juga mengandungi Histamine iaitu sebagai vasolidator(pengembang) maksudnya disini salur dara kita yang sempit yang disebabkan oleh kolestrol akan kembang maka pengaliran darah akan lancar. stress ada berkaitan dengan tekanan darah, jadi apabila tekanan darah turun maka stress kita pun berkurangan..sekiranya kerap membuat rawatan bekam lintah, lama-kelamaan Tekanan darah akan normal dan sekali gus penyakit-penyakit yang disebabkan oleh darah akan sembuh!!

Yang Stroke pun boleh sembuh!!

TQ
Back to top Go down
http://lintahsabah.blogspot.com
bennius
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 20
Age : 26
Location : tambunan
Job/hobbies : unknwn
Points : 20
Registration date : 2009-05-30

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Tue Jun 09, 2009 1:48 pm

Oh begitu kah pula 2 lintahsabah...

Tq sbap kc faham sya...
hehehe
Back to top Go down
http://www.tagged.com/benilu90
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Wed Jun 10, 2009 4:05 am

lintahsabah wrote:
Borneo wrote:
lintahsabah wrote:
Hai, disini saya memperkenalkan satu Rawatan Stress yang sangat efektif..Ramai rakan2 kita telah mendapat manfaatnya dan berpuas hati dengan kesan rawatan ini..Tidak perlu makan / minum apa2 ubat...cuma perlu menderma sedikit darah kotor kepada haiwan yang comel tapi menggelikan ini..iaitu tidak lain tidak bukan " LINTAH" !! Ya LINTAH...Rawatan Bekam Lintah amatlah Popular sekarang ini..ia boleh membantu manusia yang mengalami macam2 penyakit...siapa sokong? tak perlu sokong kerana WHO pun telah mengiktirafkan Rawatan lintah ini..sila lihat [ Hubungi admin untuk sebarang iklan - SBF Admin http://sabah.forumotion.com/msg.forum?mode=post&u=1]

Terima Kasih!!

Hai lintahsabah...saya mau tahu bah...apa perkaitan sedutan darah oleh lintah tersebut dengan pengurangan stres terhadap si pesakit?

Hai Bennius dan Borneo...

Pendapat kamu ada sedikit kebenaran tetapi untuk menjawap soalan ini dengan lebih tepat adalah: Air liur Lintah mengandungi Hirudin, Fungsi hirudin adalah mencairkan darah ( Kental atau Beku ) semasa lintah menghisap darah kotor ia akan membebaskan air liurnya kedalam tubuh kita, apabila darah kita dah cair maka lebih mudah untuk lintah menghisap kerana darah akan mengalir lancar..selain Hirudin, air liurnya juga mengandungi Histamine iaitu sebagai vasolidator(pengembang) maksudnya disini salur dara kita yang sempit yang disebabkan oleh kolestrol akan kembang maka pengaliran darah akan lancar. stress ada berkaitan dengan tekanan darah, jadi apabila tekanan darah turun maka stress kita pun berkurangan..sekiranya kerap membuat rawatan bekam lintah, lama-kelamaan Tekanan darah akan normal dan sekali gus penyakit-penyakit yang disebabkan oleh darah akan sembuh!!

Yang Stroke pun boleh sembuh!!

TQ

Sekadar menambah ilmu kita, cuba kita tengok klip video ini tentang histamine:

Histamine 1

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?   Today at 1:29 pm

Back to top Go down
 
Apa akan anda buat untuk menghilangkan stres?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Administrators have forbidden any new members.
» Create a CSS file

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Psychology-
Jump to: