SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 Boleh ke guru merotan pelajar?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
mamat53
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 165
Points : 21
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Boleh ke guru merotan pelajar?   Thu Jul 31, 2008 7:24 pm

Aduiinnaa. Kalau zaman dulu, memang seram kalau nampak guru bawa rotan dengan misai melentiknya. Bagaikan hendak terxxxxxxx dalam seluar kerana ketakutan dirotan jika bersalah. Zaman telah berubah dimana terdapat pelajar tidak takut guru dan memikirkan sekolah tempat berseronok dengan kawan-kawan. Apa pendapat anda semua?
Back to top Go down
skyjetj
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 185
Points : 18
Registration date : 2008-05-22

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 4:32 am

Uiinna...sampai sekarang saya masih ingat guru sekolah rendah saya yang garang tak tentu pasal. Sikit-sikit kerjanya merotan orang. Yang saya tidak lupa ialah apabila guru yang saya maksudkan ini marah kami, selalulah kena tempias air liurnya di muka saya. Adeeiiii...kalau kami enda boleh jawab soalannya, sedialah kena rotang. Peace to cikgu...hihihi. lol!
Back to top Go down
mamat53
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 165
Points : 21
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 9:03 am

Cuma pada masa itu murid tidak berani ponteng kelas semasa sesi persekolahan kan skyjetj. Saya melihat sekarang ini, ada murid yang lewat datang ke sekolah iaitu jam 08.00 baru sampai sekolah. Pada zaman dulu, murid segan dan takut kepada guru dan tidak berani lewat datang ke sekolah.
Back to top Go down
osmangbinladeng
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 318
Points : -9
Registration date : 2008-05-02

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 11:35 am

mamat53 wrote:
Cuma pada masa itu murid tidak berani ponteng kelas semasa sesi persekolahan kan skyjetj. Saya melihat sekarang ini, ada murid yang lewat datang ke sekolah iaitu jam 08.00 baru sampai sekolah. Pada zaman dulu, murid segan dan takut kepada guru dan tidak berani lewat datang ke sekolah.
"zaman sudah berubah...dunia semankin canggih...
Back to top Go down
Admin
SBF Admin
SBF Admin


Number of posts : 337
Points : 19
Registration date : 2008-02-21

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 1:09 pm

Ya, saya tengok pun murid segan kepada guru yang berilmu tinggi dan berkarisma dalam kerjayanya. Guru disegani, bukan ditakuti. Apa kata yang lain?
Back to top Go down
http://sabah.forumotion.com
alphawaves
SBF Mentor
SBF Mentor


Male
Number of posts : 938
Age : 56
Location : sanaa bah..
Job/hobbies : joomla! addict..
Points : 5
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 4:11 pm

gabungan di takuti dan di segani merupakan satu asset paling mahal seorang cikgu. utk mendapat peribadi seperti itu, seorang guru haruslah menunjukkan contoh2 yg baik kepada murid samada didalam sekolah atau diluar sekolah.
Back to top Go down
http://asiamistik.forumotion.com
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 01, 2008 8:37 pm

Admin wrote:
Ya, saya tengok pun murid segan kepada guru yang berilmu tinggi dan berkarisma dalam kerjayanya. Guru disegani, bukan ditakuti. Apa kata yang lain?

guru yng penyayang, mesra dengan murid, menghormati murid, periang, humor, bersahabat dengan murid...biasanya guru2 yg mcm ni lah yg akan dicari oleh murid2..ada guru2 yg high education, tapi tidak disenangi murid..sebab mereka tidak mesra alam..murid perlu seseorang yg boleh mereka percaya, mereka harapkan..secara tidak langsung, guru ni menjadi idola mereka..
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Sat Aug 02, 2008 3:31 am

BBmonkey wrote:
Admin wrote:
Ya, saya tengok pun murid segan kepada guru yang berilmu tinggi dan berkarisma dalam kerjayanya. Guru disegani, bukan ditakuti. Apa kata yang lain?

guru yng penyayang, mesra dengan murid, menghormati murid, periang, humor, bersahabat dengan murid...biasanya guru2 yg mcm ni lah yg akan dicari oleh murid2..ada guru2 yg high education, tapi tidak disenangi murid..sebab mereka tidak mesra alam..murid perlu seseorang yg boleh mereka percaya, mereka harapkan..secara tidak langsung, guru ni menjadi idola mereka..

Sokong. Very Happy

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Sat Aug 02, 2008 3:38 am

Ada seorang kawan sia, dia denda muridnya yang buat kesalahan dengan menyuruh buat tekan tubi beberapa kali.

Pas tu murid tu kata, "Cikgu, ini kes dera sudah ni cikgu, enda bule ni".

Cikgu,"Enda juga bah itu, body exercise bah tu. Siuk tu. Bikin sihat".

Murid. "Ya kan cikgu".

Pas tu mereka jadi kawan baik. Very Happy

( Morale of the story: Always do the logic way ) Very Happy

_________________
Read this before successfully posting:
http://sabah.forumotion.com/faq.htm
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Sat Aug 02, 2008 4:16 am

Borneo wrote:
Ada seorang kawan sia, dia denda muridnya yang buat kesalahan dengan menyuruh buat tekan tubi beberapa kali.

Pas tu murid tu kata, "Cikgu, ini kes dera sudah ni cikgu, enda bule ni".

Cikgu,"Enda juga bah itu, body exercise bah tu. Siuk tu. Bikin sihat".

Murid. "Ya kan cikgu".

Pas tu mereka jadi kawan baik. Very Happy

( Morale of the story: Always do the logic way ) Very Happy

itulah bah, lepas dia denda, dia bergurau sama murid tu..psikologi juga tu...murid nda terasa hati. len kali, murid tu tidak akan mengulang kesalahan yang sama sebab dia rasa segan dengan guru yang 'kelakar' tu..
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Wed Aug 06, 2008 3:31 am

Dulu2 itu cikgu rotan murid Ibubapa ndak bising pun kan ....paling2 durang cakap ..nah baguslah tu sigu ..kasi rutan lagi klu dia jajal ...

Klu zaman sekarang cakap salah sikit pun buli jadi kes wooorr ..hehe
Back to top Go down
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Wed Aug 06, 2008 4:18 am

Ya bah hot_mama. Zaman dulu saya fikir majoriti guru komited dengan kerja mereka dan dipandang tinggi dan hormati.
Back to top Go down
TonduYutung
Senior SBF
Senior SBF


Female
Number of posts : 312
Age : 107
Location : Sabah
Job/hobbies : sleep....
Points : -9
Registration date : 2008-07-18

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Wed Aug 06, 2008 4:53 am

kalo sa tia slh jg e2 sigu merutan pelajar da tu... tingulah keadaan.... kalo skul rendah mgkn buli lg kna rutan cz ma c bdk.. tp bkn rutan yg sesuka ati ja merutan.. merutan murid yg bt salah saja.. tp kalo time skul menengah mcm tia ngam sdh e2 murid kna rutan..... umur2 skul menengah ni, emosi pljr suka memberontak... jd kna guna cra lain....
Back to top Go down
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Wed Aug 06, 2008 12:07 pm

kalou sialah, sia satuju kalou guru buli merutan palajar..... tau kanapa? kalou kita tingu kaadaan budak2 sikarang, aduinaaaaa taruknya disiplin..... siapa satuju sakapan sia disiplin palajar taruk? akan jd bagus ka tu? atau makin taruk? dan dgn pandakatan kementerian mangatasi disiplin palajar sikarang, ada kasan ka tu? sia tanya kawan sia, guru inda buli pun kunun merutan budak, sakap sindir pun inda buli, kasi malu pun inda buli, apa lagi tengking dan marah..... misti sakap yg bagus2 sj, mesra2 sj, masam sayaaaaaaaannnnggggg sj..... dan tingu pula disiplin budak2 sikarang, masamana? okkah? Sia basa newspaper timpu hari, manasal pula isa inda cut itu serita, ikut kajian, majuriti budak2 yg barjaya dlm hidup adalah merika yg dididik dgn sedikit kakarasan spt kana rutan, kana danda, kana marah dan masam2 lagi.....
Back to top Go down
korrud
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 484
Points : 3
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Wed Aug 06, 2008 8:20 pm

pukutarap wrote:
kalou sialah, sia satuju kalou guru buli merutan palajar..... tau kanapa? kalou kita tingu kaadaan budak2 sikarang, aduinaaaaa taruknya disiplin..... siapa satuju sakapan sia disiplin palajar taruk? akan jd bagus ka tu? atau makin taruk? dan dgn pandakatan kementerian mangatasi disiplin palajar sikarang, ada kasan ka tu? sia tanya kawan sia, guru inda buli pun kunun merutan budak, sakap sindir pun inda buli, kasi malu pun inda buli, apa lagi tengking dan marah..... misti sakap yg bagus2 sj, mesra2 sj, masam sayaaaaaaaannnnggggg sj..... dan tingu pula disiplin budak2 sikarang, masamana? okkah? Sia basa newspaper timpu hari, manasal pula isa inda cut itu serita, ikut kajian, majuriti budak2 yg barjaya dlm hidup adalah merika yg dididik dgn sedikit kakarasan spt kana rutan, kana danda, kana marah dan masam2 lagi.....

Nah..masam saya terdangar sakapan saurang guru basar..
Back to top Go down
skyjetj
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 185
Points : 18
Registration date : 2008-05-22

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Thu Aug 07, 2008 4:56 am

Hihihi...ya kan, masam guru basar mangasi nasihat ini masam hihihi...
Back to top Go down
bugsbunnysabah
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 21
Age : 28
Location : api api
Job/hobbies : karaja sandirih
Points : 1
Registration date : 2008-06-16

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Thu Aug 07, 2008 7:19 am

Sia pun jajal waktu sikul, selalu kana rotan oleh sigu. He...makasih ah sigu sabab kalau tia kana rotan mana sia pandai sekarang.
Back to top Go down
Pakbelalang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 247
Age : 107
Location : sabah
Job/hobbies : kuli
Points : -12
Registration date : 2008-08-09

PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Fri Aug 15, 2008 1:41 pm

sia dulu salalu kana rutan cigu..salah sebut parkataan pun kana rutan..salah tulis pun kana rutan...bukan saja kana rutan tapi kana pulas talinga..kana tarik sideburn rambut..kana cubit pinggang...sakitttt...ooh...tapi sia tia parna pun banci sama tu cigu cigu sia..tingu sia buli mambaca sudah sakarang..mangkali kalau sia tia kana rutan sia masih buta huruf sampai sakarang...kalau sia kasi tau mama sia yang sia kana rutan...mama sia tambah lagi rutan..bagus sia diam diam saja kalau sia kana rutan cigu..hihihi nostalgia ni... Very Happy
Back to top Go down
http://www.google.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Boleh ke guru merotan pelajar?   Today at 1:29 pm

Back to top Go down
 
Boleh ke guru merotan pelajar?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Pinky is now Simon cowells PR guru?
» The New Hit maker Fashion guru Carlton Brown
» How to Unlock your Forum
» The Marquee Tag: Need help from a CSS/HTML Guru!
» The Guru // Looking For Staff // Lets Grow!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Education-
Jump to: