SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 ni pasal kura kura pula

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: ni pasal kura kura pula   Tue Jun 03, 2008 6:21 pm

mungkin tidak ramai yang suka pelihara binatang ni.saya pelihara kura2.yang warna hijau tu.
tidak juga susah mo jaga.yang penting makan 2 kali sehari. Air tukar bila perlu..kura kura ni paling suka makan daging spt daging ayam atau lembu.nda perlu masak. cuma cincang ja..
mula-mula beli lebar kura2 tu 5cm...sekarang dah naik 6cm. kalau perlu, gosok/berus belakang kura2 tu supaya bersih..tapi jangan berus kuat2. Wink
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
blueberry
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 483
Points : 0
Registration date : 2008-03-26

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Jun 04, 2008 3:31 am

teringat pulak sia masa kici dulu..abang sia ada bili ni kura2 hijau 3 ekor..kiut btul, apalagi sia ni mo minta pujila sma kawan2 kunun..sia bawa tu kura2 dia satu p sikul mo kasi tguk kawn2 sia..tapuk dlm tpt pensil lagi tu (klu tpt sia dulu tu tpt pensil kna panggil tipa2 hehe..)..skali smpai sikul smua kawan sia ckp tu kura2 kiut..pnya la sia bangga..tp skali pulang rumah tu kura2 ilang ba..either kna curi atau tejatuh on d way pulang..abang sia marah2..(sia mengakun jgk la kunun sia yg kasi ilang tu kura2 dia) trus sia kna warning inda bulih suda p dakat tu kura2 dia yg tgal dua ekor hehe...so, sia tguk dari jauh saja lor... alien
Back to top Go down
shalon6095
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 554
Points : -90
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Jun 04, 2008 5:20 am

kakak saya ada juga piara kura-kura...tapi sia blm pi sana lagi tingu tu kura-kura. Very Happy
Back to top Go down
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Tue Jun 24, 2008 7:05 am

Sia punya nephew ada piara tu kura2 .. hari tu dia bawa pi rumah sia .. trus sia bilang ..."OMG.... take it away from meeeeee....." Bukan ndak suka tapi sia takut tapicit atau taduduk ... kasian tu kura2 ... :pig:

p.s yg kamu cakap ni yg kura2 yg kiiiiiiiicil tu kan ..? selalu urg cina suka tu ...bawa "hong" kunun ...
Back to top Go down
bongingtugarang
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 355
Points : 5
Registration date : 2008-02-28

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Tue Jun 24, 2008 10:25 am

...ini masam serita sia taingat oh saturang kawan sia pigi mamansing di bukit padang tia dapat ikan mangkali abis suda itu ikan itu tauki tipu tipu bilang banyak ikan oh sna klau pansing, last last kwan sia maradang dia singaja oh pi pansing itu kura kura yg kiut tu turus dia bwa pulang. tia tau oh apa masam itu kurang kurang sikarang.
Back to top Go down
bongingtugarang
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 355
Points : 5
Registration date : 2008-02-28

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Mon Jul 14, 2008 8:10 pm

hot_mama wrote:
Sia punya nephew ada piara tu kura2 .. hari tu dia bawa pi rumah sia .. trus sia bilang ..."OMG.... take it away from meeeeee....." Bukan ndak suka tapi sia takut tapicit atau taduduk ... kasian tu kura2 ... :pig:

p.s yg kamu cakap ni yg kura2 yg kiiiiiiiicil tu kan ..? selalu urg cina suka tu ...bawa "hong" kunun ...

butul ka hot_mama ini kura kura kisi kasi hong? sia tia tau oh ini masam. silent
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Tue Jul 15, 2008 6:48 am

bongingtugarang wrote:
hot_mama wrote:
Sia punya nephew ada piara tu kura2 .. hari tu dia bawa pi rumah sia .. trus sia bilang ..."OMG.... take it away from meeeeee....." Bukan ndak suka tapi sia takut tapicit atau taduduk ... kasian tu kura2 ... :pig:

p.s yg kamu cakap ni yg kura2 yg kiiiiiiiicil tu kan ..? selalu urg cina suka tu ...bawa "hong" kunun ...

butul ka hot_mama ini kura kura kisi kasi hong? sia tia tau oh ini masam. silent

teda lah tu..macam mana kura2 bule kasi kita rezeki?

Kebahagiaan, kekayaan,..datang dari Tuhan ..dan kita kita kena usaha sendiri.. sembahyang 24 jam pun nda jatuh tu daging dari atas langit...kita kena suruh bkerja dan rezeki bergantung kepada jln hidup yg kita pilih , sama ada kita pilih susa atau senang.


wahhh..bkutbah pula aku di hari selasa ni. Razz
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Jul 16, 2008 1:43 pm

BBmonkey wrote:
bongingtugarang wrote:
hot_mama wrote:
Sia punya nephew ada piara tu kura2 .. hari tu dia bawa pi rumah sia .. trus sia bilang ..."OMG.... take it away from meeeeee....." Bukan ndak suka tapi sia takut tapicit atau taduduk ... kasian tu kura2 ... :pig:

p.s yg kamu cakap ni yg kura2 yg kiiiiiiiicil tu kan ..? selalu urg cina suka tu ...bawa "hong" kunun ...

butul ka hot_mama ini kura kura kisi kasi hong? sia tia tau oh ini masam. silent

teda lah tu..macam mana kura2 bule kasi kita rezeki?

Kebahagiaan, kekayaan,..datang dari Tuhan ..dan kita kita kena usaha sendiri.. sembahyang 24 jam pun nda jatuh tu daging dari atas langit...kita kena suruh bkerja dan rezeki bergantung kepada jln hidup yg kita pilih , sama ada kita pilih susa atau senang.


wahhh..bkutbah pula aku di hari selasa ni. Razz

Bagus kedua-duanya sekali BB. Kita kena berdoa dan berusaha supaya kita berjaya.
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Jul 16, 2008 5:13 pm

pengsan kali sia kalau tiba2 tu kura kura kasi surung sia rm1 juta.... Razz
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Thu Jul 17, 2008 2:52 pm

BBmonkey wrote:
pengsan kali sia kalau tiba2 tu kura kura kasi surung sia rm1 juta.... Razz

Macam cerita yang Saiful Apek tiba-tiba dapat duit juta-juta rm tu.
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Sat Jul 19, 2008 5:01 am

cerita terbaru pasal kura kura sia...baru baru ni..kura kura sia bertukar kulit..mula mula sia nda percaya..tapi bila sia tenguk tu kura2 asyik brtenggek di atas batu dia, sia check la..rupa2nya, dia punya shell tkupas..di dlm air dia tu pun ada kulit yg suda tanggal..kulit dia yg baru ni nda berapa terang..tapi makin lama makin mo terang la tu..masa ni jagan berus shell tu kura2..biar tanggal sendiri..bila semua suda tanggal baru lap shell dia sebab ada mcm pasir2 melekat bah..kura2 sia ni kuat makan daging, jadi tpaksa lah beli daging cincang ..hehehe
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
skyjetj
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 185
Points : 18
Registration date : 2008-05-22

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Sat Jul 19, 2008 5:10 am

Boleh pula shell kura-kura terjatuh. Baru hari ini saya tahu.
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Sat Jul 19, 2008 5:32 am

skyjetj wrote:
Boleh pula shell kura-kura terjatuh. Baru hari ini saya tahu.


bukan shell dia jatuh...shell di terkupas....mcm tu ular mo tukar kulit tu...
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
blueberry
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 483
Points : 0
Registration date : 2008-03-26

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Mon Jul 21, 2008 5:38 am

dia mo membesar baitu kan BB..tu la tekupas kulit psal kulit lama inda ngam suda sma saiz dia...BB buli ko post ka gambar kura2 ko cni, misti kiut tu kan hehe... alien
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Mon Jul 21, 2008 2:58 pm

blueberry wrote:
dia mo membesar baitu kan BB..tu la tekupas kulit psal kulit lama inda ngam suda sma saiz dia...BB buli ko post ka gambar kura2 ko cni, misti kiut tu kan hehe... alien


buleh buleh..nanti sia post.
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
Pakbelalang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 247
Age : 107
Location : sabah
Job/hobbies : kuli
Points : -12
Registration date : 2008-08-09

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Aug 13, 2008 9:10 pm

sia ada kura kura dulu sia bawa dari Ranau..masa mula mula bawa kici saja..sia kasih tinggal di rumah mantua satu kali tu kana curi urang punya sia sedih...sia tingu dalam mangkuk ajaib pun..sia nampak kulit dia saja ...jadi sia tia tau lah mana sudah tu kura kura...pasal basar suda bah dia...hihihi Very Happy
Back to top Go down
http://www.google.com
Encik_Ikan
Newbie
Newbie


Male
Number of posts : 137
Age : 105
Location : Jiran Tun Dr Mahathir
Job/hobbies : Tengok Ikan
Points : -25
Registration date : 2008-07-11

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Aug 13, 2008 9:12 pm

mungkin sdh migrate p terengganu...cuba ko cek zoom mangkuk ajaib ko d sana pula...
Back to top Go down
http://chedet.com
Pakbelalang
Regular Member
Regular Member


Male
Number of posts : 247
Age : 107
Location : sabah
Job/hobbies : kuli
Points : -12
Registration date : 2008-08-09

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Wed Aug 13, 2008 9:27 pm

isk..isk..apa tu kura kura bikin di terengganu...mungkin dia balik pigi ranau suda tu...hai..Pak B..pun tia paham bah sama ni kura kura
Back to top Go down
http://www.google.com
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Mon Dec 01, 2008 6:30 pm

Apa-apa pun kita kena juga berusaha untuk dapat mengubah nasib kita dan tidak terlalu percaya kepada feng shui.
Back to top Go down
tahan.tukul
SBF Moderator
SBF Moderator


Number of posts : 264
Points : 34
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Mon Dec 01, 2008 6:37 pm

Ini gambar kura-kura:
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: ni pasal kura kura pula   Today at 9:35 pm

Back to top Go down
 
ni pasal kura kura pula
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Pets-
Jump to: