SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 sistem pendidikan di malaysia lapuk

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
shalon6095
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 554
Points : -90
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Tue May 13, 2008 11:51 am

hai semua kawan2 SBf... pada pendapat sia, sistem pendidikan di malaysia memang da lapuk dan harus ditukar dengan sistem pendidikan yg baru...

tingu saja la skrg belambak budak2 U yg jadi penanam anggur yg berpencen...

buka apa la... sia tingu apa yg dibelajar disekolah nda sesuai masa di alam pekerjaan...

sia pikir, sekolah harus ajar tentang moral dan mcm mana buat duit...

buat duit ni mcm bisnes...bukan buat duit palsu... Very Happy Very Happy

saya pikir sekolah harus merujuk buku tulisan robert kiyosaki... dan lain-lain lagi...

salam semua... sila komen.... Very Happy
Back to top Go down
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Fri May 16, 2008 6:28 pm

Be specific shalon. Mana satu yg tidak sesuai ni? Sistem pendidikan merujuk kpd yg mana? Kabur-kabur pula saya apa yg shalon katakan ni. Di sekolah, ada diajar berbagai-bagai bidang yg menjurus kepada pengkhususan murid / pelajar. Mana satu yg tidak sistematik yg shalon katakan ni?
Back to top Go down
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Wed May 21, 2008 5:33 am

If I have a chance I prefer to home-school my children ... Cool :pig:
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Mon Jul 21, 2008 4:57 pm

Mungkin yang lapuk adalah sekolah kerajaan. tetapi kalau sekolah missionary masih bertahan bahawa sistem pendidikannya jadi pilihan ramai he he
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Mon Jul 21, 2008 6:34 pm

No idea....malas suda pikir..sudah limpas tu masa bersekolah...sekarang masa mo cari duit pula..kalau ada duit banyak, bulih ambik cadangan si hotmama..home school..( itu kalau..).
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
skyjetj
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 185
Points : 18
Registration date : 2008-05-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Mon Jul 21, 2008 7:09 pm

bushido wrote:
Mungkin yang lapuk adalah sekolah kerajaan. tetapi kalau sekolah missionary masih bertahan bahawa sistem pendidikannya jadi pilihan ramai he he

...sebabnya kan, sekolah kerajaan dibiayai 100% oleh kerajaan manakala sekolah mission 50/50 pembiayaannya. Jadi, sekolah yang mengharapkan 100% peruntukan daripada kerajaan ini biasanya tidak risau tentang sumber kewangan dan menjadi manja dan akhirnya majoriti yang tidak berusaha sungguh-sungguh untuk memajukan sekolah ( ini dalam pemerhatian saya ).

Sekolah mission pula dibantu 50% sahaja oleh kerajaan apabila berjaya mencari sumber kewangannya. Misalnya, jika sekolah mission A berjaya mencari kewangan sebanyak rm500 ribu untuk bangunan barunya, kerajaan akan bantu sebanyak 50% daripada jumlah yang diperolehi tu. Di sini, kelihatan ketara yang mana satu yang akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan kewangan untuk pembinaan atau pembaikan bangunannya dsb. Dari segi moralnya, biasanya benda yang seseorang beli menggunakan wang dan usaha sendiri adalah sangat dihargai dan dijaga baik berbanding dengan yang tidak diusahakan sendiri pencariannya dan diberi 100% sumber daripada kerajaan.
Back to top Go down
bushido
Senior SBF
Senior SBF


Number of posts : 315
Points : -14
Registration date : 2008-03-02

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 1:07 pm

ya tak yah juga... tetapi adalah satu kewajipan kerajaan kena update sistem dari semasa ke semasa dalam pengurusan atau kelengkapan pembelajaran.

tapi saya tengok kerajaan banyak lengkap bah banyak facilities durang tu...
Back to top Go down
http://www.momogun.page.tl
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 5:17 pm

Masalah yang saya tengok kerap berlaku ialah apabila menteri berubah, dasar akan sentiasa berubah. Belum pun hasil sesuatu pelaksanaan tersebut dapat dilihat, si menteri yang baru telah merubah dasar kepada yang baru.
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:15 pm

yang penting..KWAMP, RMT, SBT jangan hilang...
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
akinabalu
SBF Moderator
SBF Moderator


Male
Number of posts : 581
Points : 49
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:21 pm

BBmonkey wrote:
yang penting..KWAMP, RMT, SBT jangan hilang...

Apa tu BB?
Back to top Go down
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:33 pm

akinabalu wrote:
BBmonkey wrote:
yang penting..KWAMP, RMT, SBT jangan hilang...

Apa tu BB?
sia rasalah si bb ni sigu bah..... tingu dia tau samua hal2 yg kita inda tau.... sakapan2 diapun masam sigu..... minta maaplah sigu kami baparangai begini..... hihihhiiiiii....
Back to top Go down
skyjetj
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 185
Points : 18
Registration date : 2008-05-22

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:38 pm

Ya bah kan.
Back to top Go down
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:40 pm

suba gia bb kasi tarang kami apa samua itu.....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 6:50 pm

sia bukan sigu laah..apa lah si pukutarap ni..kerja sia jalan jalan saja bah ni..mennggansaukan diri...yang sia cakap2 tadi di atas tu sebenarnya ada dlm suratkabar baitu..cuba ko i tnya ibubapa yg tinggal sana kampung..apa itu RMT, SBT , KWAMP atau SPBT...durang buleh kasi terang sama kao dengan jelas lagi..ibubapa sekarang ni bukan mcm dulu2.
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:05 pm

aduinaaaa.... masam inda bagus angin si bb ni mlm ni..... masam ada tiun marah2 sj.....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:09 pm

pukutarap wrote:
aduinaaaa.... masam inda bagus angin si bb ni mlm ni..... masam ada tiun marah2 sj.....

hehehehe..mana sia marah..nda lah..kalau kao , susah sia mo marah bah.ada saja yg bikin geli hati bila baca ayat ayat ko ni..terus sia teringat sama si aki sia sama si odu sia..
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:30 pm

begitu barulah, baru siuk binsang2.....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:49 pm

kalau sia cakap pasal pndidikan jgn lagi cakap sia sigu ah..kalau tidak, sepa sepa yg bcakap pasal pndidikan pun buleh dianggap sgu juga..betul tidak?
bagi sia, pendidikan sekrang asyik mo mncuba sajaa..sekolah, murid n guru2 jadi bahan experimen..kalau bagus diteruskan..nda bagus kena kasih mansuh...mana yg durang pikir bagus durang buat , nda pikir ssuai kah tidak dengan keadaan semasa..KPM antara kementrian yg terima banyak peruntukan...tapi nda juga buleh bantu pelajar2 terutama dari sabah ...
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:54 pm

naaaa tingu, kao butul2 tau pasal isu2 pendidikan, mgkin pasal kao telibat sama, mimang sigu bah kaoni.....

sia? oo siapun sigu juga, ramai murid2 pukugata sia sana kabun, hihihihiiiiii.....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 7:58 pm

pukutarap wrote:
naaaa tingu, kao butul2 tau pasal isu2 pendidikan, mgkin pasal kao telibat sama, mimang sigu bah kaoni.....

sia? oo siapun sigu juga, ramai murid2 pukugata sia sana kabun, hihihihiiiiii.....

tidak lah..sia ambi ni ayat dari suratkabar bogia...cuba ko baca suratkabar...lebih kurang gitu la bah ayat sia tu..sia tiru saja..kan sia ni lulusan darjah 6 sekolah kampung...cuma tau loyar buruk saja..hehehe Razz
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 8:02 pm

BBmonkey wrote:
pukutarap wrote:
naaaa tingu, kao butul2 tau pasal isu2 pendidikan, mgkin pasal kao telibat sama, mimang sigu bah kaoni.....

sia? oo siapun sigu juga, ramai murid2 pukugata sia sana kabun, hihihihiiiiii.....

tidak lah..sia ambi ni ayat dari suratkabar bogia...cuba ko baca suratkabar...lebih kurang gitu la bah ayat sia tu..sia tiru saja..kan sia ni lulusan darjah 6 sekolah kampung...cuma tau loyar buruk saja..hehehe Razz
naaaa serita pasal isu pendidikan yg kaluar di suratkabar pun kao suka pigi basa, pasal ada kaitan sama kao...... kalou sia yg mambasa, sia satakat pigi basa2 pasal sukan, serita diurang si anwar, pulitik..... itulah bija sia sama kao..... masing2 ada tupik yg diminati.... saturang pasal mimang ada kaitan, saturang lagi pasal indada kaitan mana2, so basa sjlah apa2 tupik.....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 8:09 pm

tapi sia baca semua topik..sukan, politik, dll termasuk ramalan no ekor..hehehe.,mo beli tapi sia malu.suruh kawan pun sia segan.hehe jadi tenguk saja lah..iklan pun sya baca..pasal sia mo belajar bah ni..tulah dulu mama suruh pi sekolah sia lari masuk kabun gatah..kikikiki
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 8:17 pm

BBmonkey wrote:
tapi sia baca semua topik..sukan, politik, dll termasuk ramalan no ekor..hehehe.,mo beli tapi sia malu.suruh kawan pun sia segan.hehe jadi tenguk saja lah..iklan pun sya baca..pasal sia mo belajar bah ni..tulah dulu mama suruh pi sekolah sia lari masuk kabun gatah..kikikiki
mimang parangai guru begitu, misti langkapkan diri dlm apa sj bidang..... misti tau apa juga isu..... inda sak lagi mimang kao saturang guru yg luas pangatahuan sabap samua bidang kao basa..... hibat kao ni sigu....
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 8:23 pm

pukutarap wrote:
BBmonkey wrote:
tapi sia baca semua topik..sukan, politik, dll termasuk ramalan no ekor..hehehe.,mo beli tapi sia malu.suruh kawan pun sia segan.hehe jadi tenguk saja lah..iklan pun sya baca..pasal sia mo belajar bah ni..tulah dulu mama suruh pi sekolah sia lari masuk kabun gatah..kikikiki
mimang parangai guru begitu, misti langkapkan diri dlm apa sj bidang..... misti tau apa juga isu..... inda sak lagi mimang kao saturang guru yg luas pangatahuan sabap samua bidang kao basa..... hibat kao ni sigu....

adeiiiii...nda juga ko mo picaya..sepa sepa pun suka baca suratkabar bah..ko tenguk tu beliau beliau di kedai kopi...umur 60an, duduk mo 1 jam, kopi satu cawan..punyalah kusyuk baca suratkabar..durang pun sigu la tu? Nah...apa lagi ko mo bilang darling....
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
pukutarap
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 517
Points : -5
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Sat Jul 26, 2008 8:26 pm

diurang tu pasal sdh tua, inda banyak lg aktiviti..... lgpun, manatau diurang masa muda2 dulupun sigu masam kao....?
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: sistem pendidikan di malaysia lapuk   Today at 9:34 pm

Back to top Go down
 
sistem pendidikan di malaysia lapuk
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Warning sistem
» The Duke and Duchess of Cambridge in Malaysia
» Sabrina Bennett- MALAYSIA UNIVERSE 2014
» Vanessa Tevi- MALAYSIA UNIVERSE 2015
» Tanisha Kaur- MALAYSIA SUPRANATIONAL 2015

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Education-
Jump to: