SABAH


 
HomeHome  Portal*Portal*  FAQFAQ  RegisterRegister  Log inLog in  
Selamat datang ke SBF, laman web berinfo dan membina minda rakyat Sabah ke arah perkongsian idea serta penggalakan pembangunan minda individu secara positif. Terdapat topik popular dalam forum ini yang hanya boleh diakses oleh ahli berdaftar sahaja. Semua lagu yang terdapat dalam laman web ini merupakan promosi sahaja. Sila ke kedai yang berhampiran untuk mendapatkan lagu tersebut. Semua post yang tidak sesuai atau melanggar peraturan berforum juga akan dipadam serta-merta demi menjaga nama baik SBF. Selamat berforum. Terima kasih. Admin SBF

Share | 
 

 Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Tue May 13, 2008 3:33 am

Ini lagi satu hal, apa kamurang pikir ini hal yang enda seimbang? Very Happy
Back to top Go down
shalon6095
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 554
Points : -90
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Tue May 13, 2008 11:39 am

ibu bapa harus tahu apa yg terbaik utk masa depan anak2 mereka
Back to top Go down
hot_mama
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Female
Number of posts : 603
Location : Kota Kinabalu
Job/hobbies : Kuli .... / Gossip ....
Points : 0
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Wed May 21, 2008 10:32 am

Mimang pun ...

1) Peruntukan untuk pembangunan sekolah ..klu ko tinguk sekolah luar bandar kasian butul .. masih pakai papan .. mustahil juga kerajaan tidak kasi peruntukan ..

2) Pemilihan Guru2 - mungkin pasal "ulu" banyak yg tidak mau kana antar pi sana kan.. Dulu kawan2 sia yg baru keluar maktab paling takut kalau kena hantar pigi kalabakan ka , pensiangan kah .. atau pitas .. Akhirnya guru2 yg besa2 ja terpigi sana .. jadi macam mana pelajaran dia mo maju

3) Ibubapa - masih ada segelintir ibubapa di luar bandar yg merasakan education ndak penting.. mcm kawan sia cakap dia ajar di pensiangan dulu .. 1 minggu lagi cuti sudah mama/bapa tu budak kasi tau cikgu anak dia tidak dapat pi sikul pasal mo tulung mama/bapa cari makan... kasian kan ...

4) tiada pendedahan IT - mcm komputer.. mungkin pasal tiada karan kali kan ..(nah teda karan ni pasal politik sudah ni .. hehe)

eii ... panat jari sia menaip bah ... bah itu sajalah nanti sia tambah ... :pig:
Back to top Go down
Borneo
VIP Moderator
VIP Moderator


Number of posts : 950
Location : North Borneo
Points : 266
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Sat May 24, 2008 12:33 pm

hot_mama wrote:
Mimang pun ...

1) Peruntukan untuk pembangunan sekolah ..klu ko tinguk sekolah luar bandar kasian butul .. masih pakai papan .. mustahil juga kerajaan tidak kasi peruntukan ..

Memang betul tu hot_mama. Ada kawan saya kata dia pernah mengajar di
sekolah yang menggunakan balairaya sebagai bangunan sekolah. Papan
tulis sebelah utara, sebelah selatan, sebelah timur dan sebelah lagi
barat. Bilangan murid pun hany belasan sahaja.

hot_mama wrote:

2) Pemilihan Guru2 - mungkin pasal "ulu" banyak yg tidak mau kana antar pi sana kan.. Dulu kawan2 sia yg baru keluar maktab paling takut kalau kena hantar pigi kalabakan ka , pensiangan kah .. atau pitas .. Akhirnya guru2 yg besa2 ja terpigi sana .. jadi macam mana pelajaran dia mo maju

Tentang ini, ramai guru terutama guru lelaki yang berebut-rebut posting ke luar bandar yang jauh kerana tarikan elaun yang tinggi mencapai hingga RM1500 sebulan ( elaun sahaja belum masuk gaji pokok etc etc ).

hot_mama wrote:

3) Ibubapa - masih ada segelintir ibubapa di luar bandar yg merasakan education ndak penting.. mcm kawan sia cakap dia ajar di pensiangan dulu .. 1 minggu lagi cuti sudah mama/bapa tu budak kasi tau cikgu anak dia tidak dapat pi sikul pasal mo tulung mama/bapa cari makan... kasian kan ...

Ini memang betul berlaku dan sangat sedihlah sikap ibubapa macam begini.

hot_mama wrote:

4) tiada pendedahan IT - mcm komputer.. mungkin pasal tiada karan kali kan ..(nah teda karan ni pasal politik sudah ni .. hehe)

Terdapat juga sekolah jauh menggunakan tenaga solar tetapi tak tahulah keberkesanannya bagaimana.

hot_mama wrote:

eii ... panat jari sia menaip bah ... bah itu sajalah nanti sia tambah ... :pig:

Tambah lagi bah hot_mama. Very Happy
Back to top Go down
mamat53
Regular Member
Regular Member


Number of posts : 165
Points : 21
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Thu May 29, 2008 12:36 pm

shalon6095 wrote:
ibu bapa harus tahu apa yg terbaik utk masa depan anak2 mereka

Apa kaitannya dengan ketidakseimbangan sekolah luar bandar dengan sekolah bandar shalon?
Back to top Go down
shalon6095
SBF Supersenior
SBF Supersenior


Number of posts : 554
Points : -90
Registration date : 2008-04-22

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Thu May 29, 2008 1:22 pm

mat, ibubapa harus peka dgn ketakseimbangan tu, supaya dpt memberi yg terbaik kpd anak2. Very Happy

sia pikir, ibubapa yg diluar bandar tu boleh buat kajian yg mana 1 sekolah luar bandar yg terbaik. jadi bila da tahu mana sekolah yg OK, kasi sikula ja anak2 disana.

mat, ko sikula mana masa menengah dulu? Very Happy
Back to top Go down
Monkey
SBF Advisor
SBF Advisor


Male
Number of posts : 1370
Age : 104
Location : ..
Job/hobbies : ..
Points : -47
Registration date : 2008-06-03

PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Tue Jun 03, 2008 6:51 pm

shalon6095 wrote:
mat, ibubapa harus peka dgn ketakseimbangan tu, supaya dpt memberi yg terbaik kpd anak2. Very Happy

sia pikir, ibubapa yg diluar bandar tu boleh buat kajian yg mana 1 sekolah luar bandar yg terbaik. jadi bila da tahu mana sekolah yg OK, kasi sikula ja anak2 disana.

mat, ko sikula mana masa menengah dulu? Very Happy

bagus cadangan tu..yang penting ibubapa dapat sediakan wang perbelanjaan yg cukup bila menghantar anak2 ke sekolah yg lebih jauh..itu pun kalau sekolah tu ada asrama.kalau teda, di mana gia di tu budak mo tinggal?
Back to top Go down
http://jiwang.la/ratu17
Sponsored content




PostSubject: Re: Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?   Today at 1:11 am

Back to top Go down
 
Sikul luar bandar banyak terbiar, sikul bandar semakin bestari, apa kamurang pikir?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SABAH :: Umum :: Education-
Jump to: